De Mariaschool is geen school meer. Voor Bergen betekent dit het verlies van een belangrijke publieke plek, sowieso een van de laatste. Een plek die in het collectieve geheugen is gegrift. Dit plan onderzoekt de mogelijkheden voor de impuls van een nieuw programma dorps wonen en een plek voor de gemeenschap met de mogelijkheden voor behoud van de waardevolle, herkenbare elementen schoolplein, bomen en bijzondere gevel. Het nieuwe dorpshuis is een eenvoudig volume aan de straat

met grote ramen die een prachtig zicht geven op de oude school. Er is een ruimte voor bijeenkomsten, een (miva) toilet, een kleine keuken, infobord en fietspomp. Het plein is een collectieve ruimte voor uiteenlopend gebruik. Er zijn zitplekken in de zon of onder de bomen, en er kan jeu de boules worden gespeeld. In het schoolgebouw kunnen 2, 3 of 4 woningen in gemaakt worden met een goede oppervlakte en fijne achtertuin met zicht op de wei. De oude entree van de school wordt de collectieve voordeur.

De Mariaschool wordt het Mariaplein; een gemeenschappelijk plek waar men woont, speelt, elkaar ontmoet, feest. Het is een strategie, een raamwerk dat ruimte laat aan de wensen en behoeften van dorpsbewoners, toekomstige bewoners of (lokale) ontwikkelaars. Een plek om te wonen, elkaar te ontmoeten, samen te zijn. Zoals het altijd is geweest, maar dan anders.

■ competitie, ism Jasper Ponjee, Bergen (lb), NL, 2017 - 2018